04 Apr 2009

De Lexus IS-F: Prinselijk geweld

Geplaatst door jhaagmans @ 00:57 in Auto's Dit artikel uitprinten

Het is alweer een tijdje geleden, maar het is toch zo’n auto die je bijblijft. De Lexus IS-F. Bij een promo-dag voor een Lexus dealer mochten wij als enthousiaste chauffeurs de testritten in de bijrijdersstoel ondersteunen. Alle modellen van Lexus stonden er tussen, waaronder dus ook één IS-F. Ik werd twee dagen aan die auto gekoppeld en moest lijdzaam toezien hoe degene naast mij de auto tot het uiterste liet gaan. Maar natuurlijk heb ik er zelf ook de nodige kilometers in gemaakt.

lexus-is-f-021

Lexus IS-F

Het uiterlijk van de auto is gebaseerd op de “normale” IS. Maar de oplettende kijker ziet natuurlijk direct dat het hier niet gaat om een IS, maar om een IS-F. Er staat natuurlijk de letter F op de zijkant, de auto heeft luchtgaten achter de wielkast zitten en dan zijn er natuurlijk ook nog de veelbesproken dubbele uitlaten aan beide kanten van de auto. Op het eerste gezicht vraag je je al af wat voor nut de dubbele uitlaten hebben, maar als je dan goed kijkt en ziet dat de onderste uitlaten niet eens echte uitlaten zijn, zakt je broek er toch een beetje van af. Desalniettemin is het uiterlijk van de IS-F niet verkeerd. Een wolf in schaapskleren weliswaar, maar dat maakt hard rijden in deze auto alleen maar interessanter.

Wat betreft de specificaties van de auto zet Lexus hier een prima alternatief voor bijvoorbeeld de BMW M3 neer. Met dik 400 PK uit een 5 liter V8 motor is hij rap van z’n plaats en is het voordat je instapt eigenlijk al duidelijk dat deze auto meer maandelijkse kosten heeft dan alleen verzekering en wegenbelasting. Maar goed, dat heb je natuurlijk helemaal zelf in de hand. Dat deze wagen “hard kan” is namelijk niet de enige reden om hem te kopen.

Wil je namelijk een sportwagen om veel in te rijden, dan maakt Porsche toch nog altijd de meest interessante wagens en die kunnen wat betreft prijs prima concurreren met deze Lexus IS-F. Maar Lexus brengt toch altijd iets extra’s in al haar auto’s. Eigenlijk missen de BMW M3 en de Mercedes C63, directe concurrenten van de IS-F toch net dát wat dit soort auto’s van meer traditionele sportwagens zou moeten onderscheiden: comfort.

De achterbank

De achterbank

Waar ik toch liever niet achterin stap bij een vriend met een M3, zit ik in de IS-F een stuk lekkerder. De auto lijkt wat aan de lage kant, maar ik heb lange mensen met alle gemak in en uit zien stappen, zowel voorin als achterin. De stoelen zijn goed verstelbaar, het stuur komt pas na het starten van de motor in positie en de beenruimte is ruim voldoende. De fraaie afwerking van het interieur maakt het plaatje eigenlijk wel af. Deze wagen is gewoon een echte Lexus!

Dan zitten we eindelijk en wordt het tijd deze wagen eens goed uit te proberen. De motor maakt een indrukwekkend geluid, wat je overigens ook gewoon mag verwachten van een beetje V8 en de auto is soepel weg. Vooralsnog voelt het toch meer als een IS dan een IS-F. Maar eenmaal op een lang recht stuk begint het te kriebelen en is het tijd om over te schakel in de sportstand. En weg ben je. En dan, uit het niets, is deze doodgewone IS met twee extra uitlaten een waar racemonster geworden. En hij transformeert moeilijk weer terug. De 8-traps automaat is de snelste automaat die ik ooit gezien heb, waar nodig geeft de auto kort tussengas om het schakelen extra soepel te maken en uiteindelijk blijft er van de schaapskleren weinig over. De flippers op het stuur lijken overigens leuk en zijn zeker net zo snel als de automaat, maar de automaat is in de sportstand echt een van de meest accurate en slim ontworpen automatische transmissies die ik ooit gezien heb.

lexus-is-f-031

Dashboard

Het dashboard doet wat betreft functionaliteit niet onder voor de meeste andere modellen van Lexus. Uiteraard zijn een goed bedienbaar navigatiesysteem en de nodige opties aanwezig. Het ontwerp van het dashboard en middenconsole is wel weer apart in deze IS-F. De blauwe verlichting is een mooie touch, de chromen pedalen geven de wagen iets sportiefs, het is alleen jammer dat gekozen is voor een geribbeld motief in het middenconsole met een gladde coating. Dat wordt op wel meer plaatsen gedaan en hoewel het geribbelde chroom de wagen een echt sportief karakter geeft, is het helaas gewoon nep. Verder is er weinig aan te merken op de cockpit van deze wagen.

Natuurlijk is de Lexus IS-F te zwaar om een echte sportwagen te zijn, maar als je dan toch een snelle wagen voor dagelijks gebruik koopt, kan deze zeker op tegen de BMW M3. Qua rijprestaties zijn ze nagenoeg vergelijkbaar, maar het comfort en de ruimte in de IS-F is in deze klasse ongeëvenaard. En voor 100.000 euro heb je dan toch een auto die geschikt is voor doordeweeks, voor de zondagmiddag en voor de vakantie. Wat wil je nog meer? Het is dat ik ongeveer 99 duizend euro tekort kom op dit moment…

Geen reacties

Trackback URI | Reacties RSS

Reageer